Arenareklam, skyltar & banderoller inför Konståknings VM

Det var ett annorlunda Konståknings-VM som gick av stapeln i Globen i mars 2021. När världens konståkningselit samlades var det utan publik och omgärdat av speciella säkerhetsåtgärder.

Trots förutsättningarna blev det ett lyckat event. Och vi på More Print är glada att vi fick vara med på resan.

 

– Det var först i november som vi säkert visste att eventet skulle bli av. Det är väldigt lite tid för att arrangera ett världsmästerskap. Man vet att det alltid kör ihop sig på slutet av ett arrangemang, men i år var det stressigare än någonsin efter som vi tryckte på startknappen så pass sent i processen, säger Peter Levin, Event och Technical Manager och Vice Ordförande på Svenska Konståkningsförbundet.

Han berättar att ett kriterium i val av tryckpartner var stor flexibilitet och produktion i närheten. En annan bedömningsgrund var att de ville hitta en partner med ett hållbarhetstänk i material och lösningar. Dessutom ville de ha en rådgivande medspelare som hade förslag på smarta och kreativa lösningar.

– Vi var ute efter en partner som kunde tänka utanför boxen, som fick oss att lyfta blicken och inte köra på i samma gamla vanliga hjulspåren. More Print matchade alla våra krav och har verkligen bidragit till att tänka nytt och välja ännu bättre material ur hållbarhetssynpunkt.

 

Några av våra förslag för att bidra till ett mer hållbart världsmästerskap var bland annat att undvika PVC så långt det bara gick.

– Vi bytte ut PVC till återvinningsbara skyltmaterial såsom skyltwell och ecoprint. Och istället för till exempel mesh på staketen använde vi polyester-mesh. Vi använde oss av svenskproducerat papper i den utsträckning det gick med minskat utsläpp från transporter som en viktig parameter.

Där det gick försökte vi föreslå bättre och miljövänligare material, säger Tom, CCO och projektledare på More Print.

 

Tom är van att kavla upp ärmarna och ta produktionen i mål trots tuffa tidsplaner. Den här gången var tidsbristen något alldeles extra. Pandemin satte käppar i hjulet. Två veckor för produktion och montering var det som fanns att spela med. Varför han och hans medarbetare lyckas även när tiden är knapp är inställningen tror Tom.

– Min filosofi är att det måste gå. I mitt huvud finns inte ”det går inte att lösa”.

 

 

Både Peter och Tom ser tillbaka på en intensiv period för att de skulle lyckas bli klara och färdigställa allt inför Konståknings-VM. Det gick vägen och Sverige kunde stå som värd för världsmästerskapet.

– Det blev ett högklassigt evenemang. Feedbacken vi har fått är positiv. Konståkarna var glada och tacksamma för att få möjligheten att tävla, de internationella förbunden och alla deltagarna var nöjda och de som skötte teveproduktionen var tillfredsställda med hur snyggt det såg ut på TV. Jag är imponerad över hur Tom och gänget fixade detta. Resultatet överträffade verkligen mina förväntningar, avslutar Peter.